Vinn-vinn med skattejakt i kulturarven

Kulturarven er et kikkhull tilbake til fortiden og inspirasjon for framtiden. Gjør undervisningen spennende, engasjerende og annerledes med fiks ferdige undervisningsoppgaver i en rekke fag som oppfyller læreplanens kompetansemål.

Velkommen til Kulturarvskolen!

Undervisningsoppgavene på denne læringsplattformen er utviklet for å pirre skapergleden, engasjementet og utforskertrangen hos elevene, og lar dem oppdage og lære av sporene som er satt av mennesker som har levd i Norge før oss. Noen oppgaver trener elevene i å vurdere om informasjonen de finner er til å stole på. I andre oppgaver presenterer elevene kulturminner eller egen slekt gjennom å lage digitale bøker, filmer eller dataspill. På oppgavesiden finner du ferdige undervisningsopplegg for ulike klassetrinn og en rekke fag. Men før du kaster deg og elevene ut i skattejakten: Ta en titt i margen til høyre – så tar vi deg gjennom kulturarven og læringsplattformen trinn for trinn.

Kulturarven i læreplanen

I opplæringsloven heter det at opplæringen i skole og lærebedrift skal åpne dører mot verden og framtiden, og gi elevene og lærlingene historisk og kulturell innsikt og forankring. Videre står det at opplæringen skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståelsen av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.

Koen giver kaker og oksen mjød; spør ei om den smaker sur eller søt;
hovedsaken er, det får du ei glemme, den er brygget her hjemme

Tips til bruk av nettsiden i undervisningen

Oppgavene du finner på denne nettsiden er sortert ut fra skolefag og anbefalt årstrinn for elevene. I enkelte oppgaver står det oppgitt hvilke kompetansemål i læreplanen som oppfylles gjennom arbeidet. Det er også oppgaver uten kompetansemål som vi likevel tror vil være til stor nytte for elevenes utvikling av og forståelse for egen identitet og vår felles kulturtradisjon.

Nysgjerrig? Klikk deg gjennom trinnene ute til høyre på siden her - så har du oversikten over Kulturarvskolen på 1-2-3!

KLAR FOR SKATTEJAKT?

Klikk deg gjennom veiviseren nedenfor, så får du på plass kulturarven og en haug spennende undervisningsoppgaver på 1-2-3!

Trinn 1: Intro til kulturarv

Hva er kulturarv? Hvilken verdi har kulturminner? Hva har så dette med meg å gjøre? Snurr film og bli klokere på tre minutter!

Trinn 2: Fordypning i kulturarv nær deg

La elevene klikke seg inn på Norgeskartet og oppdage den rike kulturarven der de bor.

Trinn 3: Undervisningsoppgaver

Dra på skattejakt i kulturarven - med undervisningsoppgaver utviklet for en rekke fag og alle årstrinn!

KLAR FOR SKATTEJAKT?

Nå som dere vet hva kulturarv er, kan dere grave i en haug spennende oppgaver.