Slektstre Tippold Farge

Illustrasjon: Merete Dagsgard

Slektstre Tippold Farge

Et tre av slektninger

La barna utforske slekta si gjennom et slektstre og regne på antall tremenninger og oldeforeldre.

2-3 skoletimer

Dette trenger dere

Slik gjør dere

Dette trenger dere

• Skriv ut et slektstre med eller uten farge til hver elev
  • Du kan velge mellom to typer slektstrær
  • Et lokalt arkiv eller bibliotek med bygdebøker og kirkebøker
  • Hjelp fra foreldre og besteforeldre

Slik gjør dere

• Hver elev får et slektstre.
  • Gi beskjed om du vil ha med fødslesår og dødsår
  • La elevene skrive ned det de vet selv.
  • Dra på besøk til et lokalt arkiv og se hvor mye av slektstrærne dere klarer å fylle ut - før dere ber om hjelp fra foreldre eller besteforeldre.
  • La elevene ha i lekse å fylle ut resten hjemme.
  • Hjelp elever som ikke har fått på plass alle ledd med å søke i digitale kilder
  • Vil du avansere litt, kan du be elevene knytte en ting til hver slektning og skrive ned historien rundt.
  • MATTEOPPGAVER: Etter at alle trærne er utfylt, kan dere løse disse morsomme regneoppgavene:

- Hvilket manne-navn og hvilket dame-navn går igjen flest ganger? Ha felles opptelling på tavlen.

- Hvor mange oldeforeldre har hver elev?

- Hvor mange oldemødre har klassen til sammen?

- Hvor mange tremenninger hadde hver elev hatt hvis oldeforeldrene fikk to barn hver, som igjen fikk to barn, som igjen fikk to barn hver?

- Hvor mange tremenninger hadde hver elev hatt hvis alle oldeforeldrene fikk fem barn hver som igjen fikk tre barn som igjen fikk to barn?

Klar for oppgave?

Hei!

Klarer du å løse disse morsomme oppgavene om slekta di?

- Hvor mange oldeforeldre har du?

- Hvor mange oldemødre har klassen din til sammen?

- Hvor mange tremenninger hadde du hatt hvis oldeforeldrene dine fikk to barn hver. Hver av disse barna fikk to barn hver som igjen fikk to barn hver?

- Hvor mange tremenninger hadde du hatt hvis alle oldeforeldrene dine fikk fem barn hver, som igjen fikk tre barn hver, som igjen fikk to barn hver?

Inviter det lokale historielaget eller noen fra Slekt og data til å komme og fortelle om slektsforskning.

Etter 4. årstrinn

• finne informasjon om og presentere egen familie for en til to menneskealdrer siden og fortelle om hvordan levevis, levekår og kjønnsroller har endra seg

Mer lærerik moro