Kabylsk vev med tretatovering

Lag stilige vever selv og tryll fram tradisjonsrike bånd.

Dette trenger dere

Slik gjør dere

Dette trenger dere

• Trestykker til hver elev (2 cm tykt og min 8x35 cm)
  • Lange spikre - ca. 7,5 cm lange
  • Gråblyant og papir
  • Finkornet sandpapir
  • Bor - litt tynnere enn spikrene
  • Hammer
  • Avbitertang
  • Bark av furu
  • Treolje, for eksempel linolje
  • fille
  • Tapetkniver eller andre redskap til å risse mønster
  • Garn
  • Saks
  • Store synåler/vevnåler
  • Synåler
  • Sytråd

Slik gjør dere

Kabylsk vev er en enkel vev som man tror stammer fra Kabylia i Algerie. Båndene som veves ser ut som de er laget av strikkemasker. Den kabylske veven har likheter med to-hulls-brikkevev, men er langt enklere å utføre, spesielt for barn.

Brikkeveving er en tradisjonsrik måte å veve på med som kan dateres 5000 år tilbake i tid. Teknikken var populær i vikingtiden. Det er funnet spor av brikkeveving i Tegle-funnet på Jæren som dateres til 400-tallet.

Kolrosing

Kolrosing har lang historie i Norge og ble brukt i folkekunsten til å dekorere ulike gjenstander av tre og bein som skjeer, skrin og ski. Opprinnelig brukte man kull som fargestoff, og derav navnet kolrosing. Teknikken utføres ved at man risser inn et mønster med en knivspiss før man gnir inn fargestoff og olje. Teknikken er fin for barn.

Du finner oppgavebeskrivelse med bilder som pdf under oppskrift-knappen til venstre.

Oppgavebeskrivelsen og bilder er hentet og gjengitt med tillatelse fra Norges husflidslag barnegruppe Ung husflid. Foto og tekst: vev og tretatovering: Anker og Knut Abrahamsen, veving: Kristine Fornes og Annie Eikenes, foto: Annie Eikenes.

Instruksjonsvideoen er laget av Randi West.

Klar for oppgave?

TIPS

Hva med å sy båndene fast til nøkkelringer og feste dem på sekkene?

KOMPETANSEMÅL

Etter 4. årstrinn

• lage enkle gjenstander gjennom å strikke, veve, filte, sy, spikre og skru i ulike materialer

KOMPETANSEMÅL