Design Uten Navn 1

Rydd et kulturminne

La elevene gjøre noe praktisk ved å rydde, lage sti eller sette opp skilt ved et kulturminne i nærområdet.

Dette trenger dere

Slik gjør dere

Dette trenger dere

• Stipend?
  • Et område dere har lyst til å ta tak i
  • Redskap
  • Førstehjelpsutstyr

Slik gjør dere

Det er helt sikkert et kulturminne nær dere som trenger bedre sti, skilt med informasjon eller annen tilrettelegging. Er det noe dere har lyst å ta tak i?

Klassen din kan få 4000 kroner i støtte for å gjøre et kulturminne i nærområdet mer tilgjengelig for publikum. Dette er en god måte å kombinere praktisk arbeid med kunnskap om kulturarven. Eierskap til stedet følger med naturlig.

Dere kan selv velge hvilket løft dere vil gi kulturminnet. Er veien gjengrodd? Hadde det gjort seg med noen skilt? Kan elevene få ulike oppgaver ut fra interesser? Er det noen fra historielaget som kan bli med dere og fortelle om stedet?

Over 35 000 barn har allerede tatt i et tak for et kulturminne gjennom ordningen til stiftelsen Norsk kulturarv og støtten fra Sparebankstiftelsen DNB.

Ta kontakt med kommunen eller fylkeskommunen og grunneiere før dere setter i gang og husk at det kan være nødvendig med en byggesøknad hvis dere vil sette opp skilt.

Klar for oppgave?

Stiftelsen Norsk kulturarv gir støtte til skoler som vil rydde et kulturminne. Søk i vei!

Her finner du mer stoff og støtte

Mer lærerik moro